Technické SEO v kostce

Technické SEO se zabývá optimalizací technických aspektů webových stránek, aby byly pro vyhledávače snadněji čitelné, indexovatelné a aby se zlepšila jejich celková průchodnost. Dobře vyřešené technické SEO usnadní práci vyhledávačům a zlepší indexovatelnost stránek, což se v čase určitě promítne i do výsledků, které budete v SEO měřit.  Technické SEO zařazujeme do tkz. on-page optimalizace, což znamená, že optimalizace probíhá přímo na našich webových stránkách a je tedy snadno ovlivnitelná majitelem stránek. 

Technické SEO obsahuje například optimalizaci meta tagů, strukturovaných dat, rychlosti načítání webových stránek, přístupnost pro roboty pomocí robots.txt a v neposlední řadě dobrou mobilní verzi webu. Cíl těchto technických úprav je jasný, snažte se vytvořit co nejsnadněji pochopitelné prostředí pro roboty vyhledávačů, což zahrnuje kompletně funkční front end. Nemělo by se stát, že webové stránky nevedou uživatele ke konverzi a že ho necháte přemýšlet nad dalším krokem, ale tohle je hlavně záležitost UX.

“Pokud se zákazník snaží přidat zboží do košíku když nemá vybranou variantu produktu. Měli byste mu zobrazit  hlášku o výběru varianty. V tento moment je mnohem nižší pravděpodobnost odchodu uživatele z webových stránek. Po kliknutí na tlačítko “Přidat do košíku” byste měli zobrazit hlášku o výběru varianty, což uživatele navede k dokončení požadované akce a pravděpodobně i nákupu.” 

Co vše zařazujeme do technického SEO?

Technické SEO ovlivňuje řada různých faktorů, které si představíme v následujícím seznamu:

  1. Struktura webu, interní prolinkování, průchodnost a osiřelé stránky, sitemap.xml.
  2. URL adresy: nejsou hodnotícím faktorem, ale klíčové slovo v URL má své výhody. Například relevance anchor textu při vložení prosté URL.
  3. Meta tagy: Title, Meta Description, Meta Robots
  4. Řízení robotů pomocí souboru robotx.txt
  5. Rychlost načítání: velikost souborů, obrázků, caching, kvalita CDN a množství použitého javascriptu.
  6. Mobilní verze webu: máte responzivní web, zobrazuje se veškerý důležitý obsah na mobilním zařízení? Fungují tlačítka, a lze provést nákup bez problému? Pokud ano, jste na dobré cestě.
  7. Bezpečnost webových stránek: SSL certifikát a HHTPS je základ každého webu, ale pozor na správné používání noopener a noreferrer a dalších bezpečnostních opatření. 
  8. Použitá technologie: Tato kategorie zahrnuje samotný vývoj webu a použitou technologii jako je CSS, HTML nebo Javascript. Pokud jste vývojář a začínáte, nastudujte materiály, co a kde, který vyhledávač podporuje. Ultramoderní technologii bude podporovat Google, ale český Seznam nikoliv. Dejte si na to pozor při vývoji webových stránek ať nenarazíte a neprodáváte momentálně nepodporovanou službu.
  9. Duplicitní obsah: Tento obsah na svých webových stránkách rozhodně nechcete. Je zřejmé, že duplicity nebudete vytvářet umyslně, ale že vzniknou špatným technickým nastavení. V praxi se nejčastěji setkáváme s duplicitním provozem http a https nebo s URL adresy, které na konci obsahují slash (/) či slash neobsahují. Duplicity na webových stránkách mohou vzniknou i jinými způsoby, je to vždy o vašem řešení. Duplicitní obsah můžete regulovat tagem canonical o kterém se dozvíte v následujícím bodu.
  10. Kanonizace webových stránek je proces, kdy se určí jedno "preferované" URL pro každou stránku na webu, aby se zabránilo duplicitnímu obsahu. Cílem je poskytnout vyhledávačům a uživatelům jednoznačnou adresu URL pro každou stránku, což umožňuje vyhledávačům efektivně indexovat stránky a uživatelům se snadno dostat na správnou stránku.

Kanonizaci lze dosáhnout pomocí několika způsobů, například:

  • Použitím tagu "canonical" ve hlavičce stránky. Tag canonical bere Google jako doporučení. Takže nemusí brát vaše doporučení v potaz. Přečte si více o důležitých meta tagách v SEO
  • Použitím redirectu (301) na preferovanou adresu URL. Redirect neboli přesměrování, je způsob, jak určit požadovanou hlavní verzi stránky. Né vždy se tohle řešení ale hodí. 
  • Konfigurací serveru tak, aby preferoval jednu verzi URL.

Je důležité, aby kanonizace byla provedena správně, aby se zabránilo negativnímu ovlivnění SEO. Správná kanonizace také umožňuje vývojářům a správcům webu udržovat čistý a organizovaný webový archiv.

Jedna pozitivní rada na závěr. Mnoho zbytečných technických problému vzniká při využití e-shopových řešení na míru, což 90% podnikatelů doopravdy nepotřebuje. Většina našich klientu využívá jedno z těchto krabicových e-shopových řešení do kterých spadá nejčastěji Shoptet a nebo Upgates. Tato řešení jsou technicky velmi dobře řešená a proto zde vznikají technické problémy pouze chybou provozovatele e-shopu. Jedná se především o nedodržování doporučení společnosti Google a dalších věcí, které lze ovlivnit bez hlubších odborných znalostí programování či kódování. 

Hledá-li specialistu pro technické lazení vašeho e-shopu? Neváhejte prozkoumat detail nabízené služby, která zpracovavá kompletní: Technickou SEO snalýzu.


Pomohl vám tento článek vyřešit problém nebo ušetřit mnoho peněz volbou správného e-shopového řešení? Můžete mi to oplatit pouhým sdílením článku na sociállních sítích. Děkujeme.